Sunday 30 June 2013

Ikan Sumbat + Sayur Labu

Assalamualaikum

Lepas nyampah ngadap game aiskerim, marilah kita bertukar kepada mengapdate belog sementara tahap kesabaran aku ni di tahap *masih stabil n boleh diselamatkan~

Ari neh aku sebagai anak dara yang bertanggungjawab bila balik ghumah haruslah menolong emak di dapur. Lalu apalagi, aku menyinsing lengan bagaikan master chef nak masak… er apo eh?

A : mak! Nak masak hapo neh??
M : tolong buatkan ikan sumbat
A : okey senang joo(berlagak)

Baiklah tuan puan semua, ari neh Chef A nak buat ikan cencaru sumbat. Lets cekedauts!

Resepi 1 : Ikan Sumbat

Anda memerlukan :



lada tuh depends pada korang la nak pedas o tak. kalu lada burung 5 biji dah superb pedas


kalau dekat klate oghe panggil ike khonge. iyo dok?

Mula-mula bersihkan ikan cencaru sampai bersih. Ganyang (tumbuk) bawang merah, bawang putih, lada n belacan sampai lumat(hancur). Then masukkan sesudu gula, secubit garam n ajinohmoto. Dah rasa macam manismasinpedas haa boleh la sumbat ke dalam ikan tuh. Dah nama ikan sumbat, maka haruslah belah ikan tuh. Bukan dekat depan tapi belakang hokey.dah siap, tunggu kau goreng jaa. Nak lagi umphhh biarkan dalam setengah jam baru goreng.



ikan dah siap! lets move on sayur pulak.jap, ada nampak hitam tak ikan goreng ni, bukan HANGET okey. mak aku cakap biase kalu mende bergoreng dicampur dengan bawang, ia akan menjadi hitam. oleh itu, kawalan api semasa menggoreng amat penting yow.



Resepi 2: Labu Air

Kau bace resepi neh pon macam herrr cik kak hoih  senang jaa tuh. Sementara tunggu mak aku semayang asar, baik aku tumbukkan dulu je lah. Mak tak suruh pon aku buat, tapi memandangkan aku nih terlampau rajin sangat, aku pon tolong jaa lah apa yang patot.

Anda memerlukan :


harus direndam dalam air dulu


bawang putih tu tak de ye.


Tumbukkan lada hitam, bawang merah, ikan rebus sampai lumat. Aku dengan yakinnya ingatkan bawang putih tumbuk jugak. Sekali mak aku tengok, mana leh masuk bawang putih akak oihh.. muehehee aku senyum sumbing ja. Relek mak, 1 ulas je kot.

Dah siap tumbuk, masukkan mende yang kau dah tumbuk tadi n labu. Tambahkan gula, garam secukupnya lah. Okey siap! lupe masukkan daun kesum. takyah nak potong bagai. Simple. Senang .Kenyang. lapo pulaks tengahari neh. makaceh. dah bace, sile la like yea. ^^

No comments:

Post a Comment