Monday 10 February 2014

Kek Coklat Keju Meleleh-leleh. iyeke???


Assalamualaikum... :)

asal cuti panjang je, bagi seorang gadis mahupon wanita mesti dok pikir-pikir ape resepi yang nak buat masa cuti kan? so  sama la macam aku =.=

sebenarnya adik pompuan aku la yang dok plan nak buat kek keju meleleh ni. itupon sebab dek tergoda dengan sepupu aku. dye telah membeli sepotong kek keju meleleh dengan harga RM 13! kalah Secret Resepi hoi. hmmph dasar tak sayang duit. haha. itu persepsi aku masa 1st time dengar. belom tengok "wajah" kek tu lagi. tapi lepas tengok "wajah" beliau, "patot ah 13hengget. keju meleleh wey". 

lepas habes koje, teros pegi carik barang untuk buat kek. memandangkan mak sedara aku telah menghadiahkan "sesumpit"(seplastik) adunan kek coklat, so barang asas jelah yang wajib beli. so mari kita tengok gojes sangat ke chess kek yang ko buat tu. ^^

                                              bahan-bahan kek coklat



cara membuat :

1. pukul telur dengan kelajuan semaksima mungkin. sebab nak jadik macam krim pekat tu. then campur secawan susu cair, esen vanila. putar dengan kejauan sederhana pulak.

2. masukkan adunan tepung kek coklat. jangan masuk sekaligus. masuk sedikit demi sedikit ya. last baru masuk secawan minyak masak. haha aku lupe nak masuk gambar minyak masak.

3. sediakan loyang yang agak besar dengan kertas minyak. sebab aku yakin dengan resepi yang aku bagi, konpem kek korang jadik lembut n naik menggunung tinggi. overlaa. heheh =,=


ini kertas minyak. guna kertas minyak senang sebab 
tak nak bagi kek melekat kat bawah n tepi loyang



4. kek coklat yang aku buat ni kukus tau. kukus dalam 45 minit. jangan bukak penutup 15 minit pertama. sebab nanti kek turun. aku suka kukus sebab tak syuke bakar sebab kalau bakar kek jadi kering. banyak la sebab ko kan. haha. so, nak makan kek coklat takkan nak coklat tu kering kan? pastu warna kek kurang hitam. mulalah tambah serbuk coklat la. macam aku. tekena lagi +_+

FYI, nak kasik lagi hmpph kek coklat tu, bungkus tudung pengukus ye. sebab tak nak kasi wap air jatuh atas adunan kek. nanti kek jadik xcomel. tu pon  terbace blog. and bila aku buat memang menjadik! ^^


haa hitam camnilaa baru puas hati. tak makan nasi pon takpe @_@


Chess meleleh-leleh (toping)

okey yang nih ramai nak tahu kan??? senang je. 

putar 250g  cream keju +  1/3 cawan susu pekat. seeloknya pastikan cream keju dalam suhu bilik. 




oleh sebab lupe nak letak cream chess dalam suhu bilik, ni la jadiknya. 
kemahen aku sental si cream chess tu. aduiterber penat tau =,=




pukul la sampai ko terbalikkan besen tu adunan tak jatuh okey


belah kek jadi 2 bahagian. 
cara belah kek. : gunakan benang jahit. then buat bulatan di tengah2 
lebar kek. n tarik buat silang.


last sekali, parutkan keju mozarela n tabur atas kek keju tadi. biarkan 2 minit dan lihatlah hasilnya !


VOILAA!! err sorry, masa ni keju tak meleleh sebab keluardari peti je, 
aku baham masuk mulut. tunggu chess meleleh lambat.
























5 comments:

  1. sedapnye aini.. hok cara belah kek tu kawe xpehe plk.. mcm mne tu?? hehehe

    ReplyDelete
  2. pehhh sedap tu aini..buleh tepoh ni..haha.sama la part hok beloh guna bnang tu xpehe..

    ReplyDelete
  3. farisha sha n tiqa : owh. gini. awak letak benang buat bulatan mace ukur kek. buat tali panjang sikit. then tarik sampai kek tu terbelah 2. okey dear??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayoyo, sy xleh bayang la mcm mne.. ade step dio dop?? kek tu kena wt dio berdiri ke gano?? jd chess kt tgh2 tu ..

      Delete