Saturday 15 February 2014

Resepi Piza Hut (kononnyelah)

Assalamualaikum…

Okey seperti yang dijanjikan (err hade aku janji ek) dalam efbi kemarin la, nak share resepi cemane nak buat pizza yang gojes. so hari ini, aku telah mengotakan "janji" itu. Sebenarnya ini kali kedua aku try buat pizza. 1st buat okey. Resepi dah betul dah. tapi keras sikit rotinya. Sebab aku main tibai je cara nak buat. aku main tibai je cara nak uli doh tu.  dan aku tibai segala-galanya. over. Tapi Alhamdulillah still buleh makan lagi =,=

2nd time buat (yang nilah) Alhamdulillah sangat la menjadi. Dah boleh senyum, dah boleh buat lompat bintang siap makan berdouble-double lagi. =.= Yelah setelah menerima kritikan pedas dari (mak) mase 1st time buat. katanya “err keras laa kak ”, tapi kali ni dah takde dah. Dapat kritikan manis lagi. Haha siap bagitau “boleh jual neh”. Alooo


So nak resepi dak? Okey jom..

Bahan-bahan




semua barang ni aku dapat dekat kedai kek n roti.


variety of fishball, sosej, seafood



Cara membuat doh (boleh  dapat 4 biji big pizza)

1. Putarkan 1 biji telur,500 gm tepung protein tinggi, 1 sudu bread improver, 1 sudu softner,garam, gula,n mauripan.

                           
2. masukkan marjerin. putar lagi.



3. Setelah elok je sebatinya, masukkan secawan air sejuk. Ye air sejuk, bukan suam, panas mahupon seangkatan dengannya. Putar lagi.

4. Rasa macam nak tercabot pemutar tu, boleh la stop. Okey mari kita bersenam. Uli doh dalam 15 minit. Haaa memang tercabar sungguh stamina aku masa ni. Penat amat! Kalau Nampak doh tu mengeras, tambah kan air sejuk tu lagi.


so jadilah dohnye

5. Last sekali, balutkan doh dengan kain lembap supaya doh itu terperap. biarkan dalam duaploh minit.


Setelah nampak doh tu naik berganda-ganda, buka kain n tumbok doh! Gitu. Ghupe dah macam nak balas dendam . tujuan tumbok doh tu supaya angin yang terperap dalam doh tu keluar.


see! nah tumbukan padu olehku kepadamu 

6. Bahagikan doh ikut suke ati. depends pada tahap kebesaran loyang korang. malam tu aku perdajalkan tudung periuk mak aku. Haha


nila ghupe piza yang belom dibako

cara membuat inti

inti pizza ada 2 cara. Sos boleh dimasak atau tak masak. Depend korangla kalau terlebih rajin, baik masak je sos tu. Sedap sikit
 (sos yang dimasak)

3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
Sos cili
Gula
Garam
ajinomoto

Goreng semua bawang, hingga naik bau. Then tambahkan sos cili, gula, garam n perasa. Siap!

Kali ni aku guna cara senang sikit sebab kesuntukan masa. so mari tengok cemane aku menghias piza itu.


sapukan sos cili. 

Just letak sos cili, segala sosej, sayur campur n variety of fishball. Korang boleh jugak gantikan fishball dengan tuna, nenas,sotong,n cendawan butang. 


ni belom letak toping lagi ( seafood pizza)

Masukkan mayonis n keju mozarela (lagi banyak lagi hmphhh!) bakar sampai masak.


lepas bagi makeup sikit.






pekena pulak dengan tebikai sus float, tak kenyang lagi ambe tak tahu lah


 tengok gambo, teros lapa balik .tsktsk

Alhamdulillah, malam tu adik laki aku senyum lebo sebab dah lame dye mengidam piza. haha. huntong ada kakak macam aku. =,=

Itu sahaja resepi yang aku nak kongsikan, so selamat mencuba uollss ^^


No comments:

Post a Comment