Thursday 13 March 2014

Cekedaut pengalaman 1st day sebagai GG

Assalamualaikum…

Haritu aku ada janji(sebenarnya tadi) nak share next entry pasal my 1st day aku sebagai guru ganti kan?
Okey mari mari.(sambil makan aiskrim vanilla)

Biasa kalau 1st day koje memane pon mesti  pegi awal kan? eh sama la macam aku. Kononnye esaited laa nak tunjuk contoh yang baik kan. Tapi sebenarnya dalam hati nih, dok risau gak la, “eh boleh ke aku koje/mengajar ni?”, kang dorang yang ajar aku balik macam mane? Cis mula-mula dah pikir yang bukan-bukan. 

okey tarik napas setinggi mungkin. Saat kakiku melangkah ke sekolah lamaku,murid-murid yang baru nak masuk kelas terus zappp!! Dalam hati “eh ada cikgu baru ke?”. Yang dok tengah makan RMT tu, berhenti makan sekejap. Yang tengah dok salam dengan ibu pon sempat lagi dok tengok. Tersengih-sengih pulak tu. Wah zemangat ni nak blajo .Aku rasa macam "eh nak senyum ke tak ni". eh malunyee.eh itu la eh ini la. Memangla, aku pon cenggitu gak ah masa zaman hingusan dulu. setiap kali cikgu "muda" masuk sekolah , semangat nak blajo tu memangla 100% terus naik!!sambil lari masuk kelas, kemahen “ehemmm, wey ada cikgu baru la!!!” over budak tu ye. Muehehe

kesahkan dorang ni, aku terus daftar diri dekat pejabat n bagi surat PPD. Nasib baik masa tu aku jumpa cikgu lama(Cikgu Hashimah n Ustaz Azman).sempat la mengenangkan kesah dulu. At least, rasa malu tu kurang la sikit. ada cover line.Bayangkanla, dah la dalam pejabat tempat punch kad pon kat situ la. Sesambil cikgu punch kad tu, sesambil tu menginterview aku. Banyak tanya pulak cikgu-cikgu ni. Haih elek elek.



meja tumpang sikijap


Suasana sekolah masih sama. Cuma cikgu je yang berbeza. Macam ramai cikgu muda kot dari cikgu veteran. Haritu aku disuruh oleh PK Pentadbiran supaya ganti cikgu Hishamudin. Kelas 4Gigih (budak pandai) n 5U(budak sangat lemah). Okey boleh tahan ni. masuk kelas 4G memang best sebab budak sangat aktif, pandai, kemas dan bagus.masuk je, ketua kelas siap bagi arahan salam, doa lagi. Kuat pulak tu. Malu i.haha

Lain pulak kes kelas 5U. ko bayangkanla aku masuk kelas tu, meja guru dah takde ghupe wey. Ya Allah,environment memangla beza sangat dengan kelas pandai. Aku masuk je, dorang tak bagi salam hape, aku pulak yang “terover”. Geram tau. Kasut, pakaian, sume tak kemas langsung. Muka sensorang lahai.. tak de semangat langsung nak blaja.masuk telinga kanan kuar telinga kiri. Sabar macam makin rendah tapi ...kene tahan ni.at least lepas habis kelas tu, dorang siap bagitau lagi,”nanti pasni cikgu masuk kelas ni lagi eh?”=,=’

Itu dugaan 1st day. Masuk bilik guru, ada la cikgu tu siap dok bagitau tension giler kalau dapat kelas lemah. Bagi aku, sebenarnya dorang ni pandai.  Cuma nakal melampau n mereka memerlukan perhatian lebih. Kadang-kadang dorang ni kurang perhatian especially dari ibubapa. Ko bayangkanla boleh ke sorang cikgu nak take over sume budak 1 kelas?? Memang tak ah. Proses pengajaran dan pembelajaran paling limit pon 1 jam setengah. =,= memang mĂ©nanges la ko haritu.keh3

seyesly. bukan senang ye nak jadi cikgu ni. aku bagitahu sekali lagi, bukan senang. Yang mak bapak pulak, jangan salahkan cikgu kalau anak dorang tak pandai n tak dapat markah okey dalam exam. Bayangkanla, cikgu dah ajar sume dah. Sakit tekak ni tau dok mengajar. Tapi bila anak balik, mak bapak just tanye, “cikgu ajar ape harini?” pastu budak tu blablabla pastu blah. kalau over lagi, tak tanye langsung. Yela penat balik koje kan. At least bagi la perhatian sikit dekat dorang, tanye balik soklan, buat latihan balik. pembelajaran akan hilang sekiranya tidak diulang dalam masa 24jam. kajian tu.ingat tu

Ada mesyuarat PIBG pon, mak bapak teros tembak soklan “pedas” tanpa pikir panjang. kalau boleh nak je bagi sebijik,`asas kat ghumah pon tak okey, cemana budak tu nak ada semangat untuk  blaja? 'At least kita sama-sama `berusaha’ dalam mendidik anak-anak dan pelajar. Jangan bagi 100% tanggungjawab kepada cikgu ye. cuba pikir. Pikir.

Tapi moment paling sweet kan, kalau korang pegi area memane kat kawasan sekolah even dekat kantin pon, dorang ni ramah sangat. Nak nak kalau ada “cikgu muda”. Cikgu muda  pompuan la. “assalamualaikum cikgu”, “cikgu!! Nak salam”laungan dari jaoh oo.aloo comey wey dorang ni. sorang salam, mulalah ngajak BFF/ member satu kelas nak salam.bhahaha malu itew tau. Kat kantin sekolah pulak tu. Aku nak masuk tandas pon dorang still “nak salam cikgu!!  =v=

Moment takleh blahnye, masa tu lepas mesyuarat guru. 15 minit before 1.30 tengahari la. Cikgu lain bagitau tak yah masuk la sebab nak dekat waktu balik kan. so aku elek-elek je dok  bilik guru. Tiba-tiba, ada 2 pelajar pompuan ni tahun 2, masuk bilik guru teros tanye cikgu Na(member meja  sebelah aku). “ye cari sape? Budak tu teros jawab, “cikgu Aini ada tak? Ala cikgu baru tu, sebab sekarang waktu kelas kami.” Aku rasa macam,”ngaahaaa??? (muka taktahu nak buat apedah). Cikgu dalam bilik guru tu semua pandang tau. okey dorang ni terlebih esaited pulak dah hoi. Siap jempot lagi wey. Aku bangun,hamek beg teros pegi kelas tu(sambil bermuka tebal duaploh inci). muahaha.

Okey tu la pahit manis cikgu.setakat harini la. harapnya berkekalan la selama 2 bulan ni. amin.so, sesape yang berminat nak didik pelajar, jomlah sesame membantu. ^^

having fun with them

No comments:

Post a Comment