Friday 25 April 2014

Minggu Keju

                                                  Assalamualaikum…

Sebenarnya aku tak tahu nak letak tajuk entry hape. Memalam ni mata makin ngantuk. Sebab dok teringat bila nak buat entry baru ni, maka marilah kita memaksa  memerah tenaga sebaik mungkin! tapi kan entry ni panjang tau. so kalau xtahan nak scroll down, boley sambung fb la ek :)

Dalam 2 minggu ni, aku berjaya mencipta resepi (sebenarnya nak bagitahu aku sengaja menambah kekreatifan resepi, tapi nak feling chef kan~) err senang cite aku mengolah resepi yang dah sedia ada ni haa. Saja nak kasi nambah selera si pemakannya. Oleh itu, aku telah menambah KEJU dalam setiap mende yang aku masak. Keju menjadikan setiap hidangan anda menjadi hmpppphhh!

Contohnya:

                           
                   ni kek yang member aku tempah. katanya nak xtra keju.
                                       sekali meleleh. comot kek aku

Tada!! Kek coklat + keju. Aku rembat adik aku punya resepsi. Ehh resepi laaa. Tersasur^^ f nak resepi tu, klik sini ye

Okey macam banyak gila kan aku buat kek. Iya sepanjang hidop aku r, nilah kek yang aku buat paling vanyak! Kebetolan member aku mintak buatkan sebijik kek coklat untuk  3 orang adiknya, maka dengan baik hatinya aku buatkan beliau kek untuknya. Aduiterber. Ayat tunggang langgang

Dah terlanjur mengerah tenaga semata-mata  sebijik kek, maka aku terlanjurlah membuat kek yang entah bape bijik. Dok pikir2 ada baiknya kita sedekahkan untuk member sekerja, bagi jiran belah ghumah @  member rapat ke. Ko tahu kan, kalau jiran belah ghumah kita bau masakan tu, kita patut sedekah sikit tau kat dye. (walaupon kek coklat aku takde bau,tapi hasil gegaran si pemutar kek yang maha hebat tu,kene bagi la). Malam tu memang penat la cik kak hoi. takpela demi rakyat jelata kan. pagi tu siap packing semua nak bagi dekat cikgu, kantin sk n anak murid. Dah macam delivery gegirl pulak wey.

                              

                                         


Keju ni memangla buat si pemakannya berasa teruja kan. masa aku pelawa cikgu dalam bilik guru tu, aku ajak camni tau. “ kak, jom makan kek coklat kejuuu”. Aku leretkan sikit bunyi keju tu. Hmm apelagi hakak2 cikgu ni. breakfast manisan paling hebak di pagi hari. Makan Sebelum poi mengajar. Ekeke

Kes  bebudak kelas pulak. Selalunya kalau aku bawak beg pepel, haa mulala mata bebudak ni terus berpinar sikit. Baru semangat nak blaja. Kalau dah bawak beg besau tu, ada la “hadiah” nya. So, lepas aku bagi latihan BM, terus aku keluarkan Tupperware kek coklat keju tu. Bebudak ni hapelagi. Bising berebut nak makan.  Dua-dua kelas muka maintain hepi sampai tengahari kau.muka lopeh makan manisan. Si pembuatnya senyum sampai teinga ha sonok tengok dorang hepi~


2 Tekun


3 Gigih

Resepi ke 2 plak aku buat cucur keju. Aku bawak bekal minggu lepas. Petang tu aku rempit pegi beli cucur bilis Adabi. Bhahah. Nak bawak cucur kosong kang, nak pelawa macam..hmm baik cikgu g makan kuih kat kantin. So, dengan adanya akal fikiran yang begitu cerdas ini, maka aku berjaya menambahkan “sesuatu”  kat cucur tu. Iaitu KEJU.


abaikan kehangitan cucur yang atas tu

Poyo je ayat aku. Padahal tambah keju je pon. Tapi masa aku pelawa tu, aku pelawa baik-baik ah. “hakak, jom makan cucur kejuuu”. Hakak tu terus paling.

Cucur keju??? Nak try~Ha Nampak dak keajaiban keju itu sendiri. Kah3. dek kerana kesedapan cucur adabi aku tu, ada cikgu laki tu siap beli buat sendiri kat ghumah. bhahah 

jumpa lagi next entry <3

No comments:

Post a Comment