Tuesday 28 January 2014

Pengalaman Temuduga Kerja

assalamualaikum...

rasanya lebih sebulan kot tak jenguk blog.mihihi. semakin hari nampaknya semakin malas ye nak update belog kan? 

ok. stop la membebel. entry rini tak de jenjalan. just aku nak kongsi sikit kat korang pasal interview a.k.a temuduga. oleh sebab aku berjaya menghadiri temuduga (baru menghadiri je ye, belom berjaya lagi),maka mari aku kongsi sikit tips macam mana aku tempuhi alam temuduga tu. entry ni panjang sikit. ok get ready??? jom

1. tersenarai dalam wishlist temuduga kerja
pagi tu hati tergerak la nak bukak email. scroll down punya email... fuuuh mau tak terkejut sikit lagi mata tak tertojol keluar. hehe



alhamdulillah setelah menunggu 2 bulan yang sememangnya menguji sedikit la tahap kesabaran aku, akhirnya terpilih jugak la. sape tak hepi kan bila dapat tawaran neh.tapi if korang tak bukak email pon, pihak dorang still akan tepon korang.

2. godek maklumat tentang jawatan yang anda pohon
aku dapat interview Pen Peg Teknologi Maklumat (PPTM). aku mohon pon sebab aku pikir..
-keje ni ada kaitan la sikit dengan course yang aku blaja dulu
-pastu aku neh gila komputer. bhahaha

so cuba pikir...
-kenapa pilih job ni?
-apa tugas PPTM?
-dunia IT minggu ini. study jangan tak study...

mulanya aku memang serba salah sebab dapat job ni. aku bukan budak Cs, tapi Qs yang minat mendalam gila la kalo masyuk bab multimedia. camtu la. mulanya terpikir jugak la "should i go?" @ "boleh ke aku jawab soklan kalu dorang tanye pasal software, cara nak pasang komputer ke hape ke". masa tu la macam2 soklan bertubi-tubi menyerang pale neh. then, sebab konpius sangat, aku mesej lecterer QS, tanye pendapat member yang amik job neh @ yang penah ada pengalaman pasal job ni. ayah aku pon terkena sekali la.

mase pihak syarikat tu tepon korang nak bagitau pasal interview ni, korang tanya je apa2 yang korang konpius macam nk bawak hape, kalau sijil spm hilang cemane. g interview tu biarlah pulang dengan harapan kan. dah la poi jauh kan.

3. praktik interview
maklumat pasal PPTM cukup dah. tapi praktis interview? belom..haha. 2 ari aku praktik cara nak interview, jalan kene lenggang kangkung ke, cara speaking, semua lah.aku neh mama nebes sikit. kekadang kita hilang idea sebab gagap @ should i say nebes?sebab tu kene praktis kan?

4. malam before interview
buat sembahyang hajat, mohon doa moga dipermudahkan segala urusan. mesej mak ayah berdoa mende yang sama. mana tahu kan tibe2 tido nyenyak malam tu sampai bangun lambat? haha

5. masa interview
mulakan dengan langkah kanan. get ready resume, fail n breakfast. datang awal ke tempat interview tu. kalau pukul 8.30pagi, korang mesti terpacak depan pintu pukul 7.45/8.00 pagi.sebab? mungkin korang sesat sampai xjumpa tempat interview ke. pastu tiba2 sampai sane sakit perut sebab nebes sangat kan. at least boleh bagitau hakak meja pendaftaran tu yang awak tu sakit perut.

sape yang sampai awal terus amik nombor. kekadang dorang siap bagi no giliran dah. nasib baik aku mase tu no 6, group 1.ramai tau yang tak datang. kalau sampai awal, boleh kenal2 sanak sedara yang poi interview tu.hehe. dalam group aku 3 dari Kelantan. ada yang dah koje, penganggur terhormat pon ada. majoriti budak Cs, myb aku sorang kot from Qs? ah lantaklah. 

sementara dok saje tu, selawat bebanyak, mak aku ajar suh bace surah Taha ayat 1-5
( supaya panel tu lembut hati).

mase tengah dok berzikir tuh, tiba-tiba dorang bagtaw ada test. halaaaa ritu takde bagtaw pon. T_T ah belasah jela soklan tu. masa 1/2 jam je. 

soklan : ciptakan function 5!. contohnya 5!=5x4x3x2x1. explain kepada panel tentang jawapan anda.

hmmph aku tengok soklan blurrr teros! 3 member aku elek je mengarang.siap on9 jawapan lagi.ha3

sebab xdapat jawab soklan tu, aku bagitaw secara jujur la. dorang cipta soklan neh sebab jawatan untuk pembangunan sistem.

6. lepas interview 
always berdoa n sembahyang hajat supaya panel tu terima kita untuk bekerja. moga2 niat kita untuk berkhidmat, cari pengalaman n nak bantu keluarga tu tercapai. rezeki ada kat mana-mana. kalau fail sekalipon, try lagi. jangan putus asa. :D





No comments:

Post a Comment